tiistai 21. kesäkuuta 2016

3-2-1-menetelmä

3-2-1-menetelmä sopii hyvin aikuisopiskelijoille. Menetelmällä saadaan aktivoitua opiskelijoiden aikaisempi osaaminen ja hyödynnettyä heidän kokemuksiaan opiskeltavasta aiheesta.

Opiskelijat saavat pienryhmissä tehtäväksi kertoa 3 asiaa, jotka muistavat opiskeltavasta aiheesta (3 faktaa). Tämän jälkeen opiskelijat kertovat pienryhmissä 2 todellisen elämän tapahtumaa, omaa kokemusta aiheesta (2 kokemusta). Lopuksi opiskelijat esittävät pienryhmässä 1 kysymyksen, jonka he haluavat tietää aiheeseen liittyen (1 kysymys). Todennäköisesti joku pienryhmän jäsenistä osaa heti vastata kysymykseen. Harjoituksen lopuksi opettaja varmistaa yhteisesti pienryhmiltä mahdollisesti vielä avoimiksi jääneet kysymykset ja yhdessä koko ryhmä pohtii niihin oikeat vastaukset.


Menetelmää voi varioida moneen eri tilanteeseen ja käyttötarkoitukseen. Olen itse käyttänyt 1-2-3-menetelmää esimerkiksi palovammojen ensiavun opettamisessa, aihe on kaikille tuttu ja siitä on kaikilla omakohtaisia kokemuksia. Menetelmä toimii myös hyvin kertausharjoituksena esimerkiksi luennon lopuksi (3 asiaa jonka muistan luennolta jne.) tai uuteen opetusmateriaaliin tutustumisessa (3 asiaa jonka muistan opetusmateriaalista jne).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti